top of page

איך להתמודד עם רגשות לא נעימים

עודכן: 10 בספט׳ 2022



מכירים את הימים האלה שבהם יותר מאתגר להרכיב את המשקפיים הוורודים? ימים שבהם משהו במציאות פורט לנו חזק על מיתרי הכאב, נוגע בפצעים ישנים שהיה נדמה לנו שהגלידו, אבל איכשהו הם עדיין מאוד רגישים?

בימים כאלה, שכולנו חווים מפעם לפעם, יש 4 אסטרטגיות שבני אדם נוקטים בהן בנוגע לרגשותיהם המאתגרים :

  1. הימנעות - בריחה מכל מצב שעלול לעורר רגש כואב. למשל - הימנעות מעשיית דברים חדשים כדי לא להיכשל. לא ניתן להימנע מכל המצבים בהם יש סיכוי לחוות רגש כלשהו. במוקדם או במאוחר נחווה את הרגש שממנו ברחנו. לעתים ההימנעות עצמה יוצרת את הרגש שאותו אנו מנסים למנוע. הימנעות מעשיית דברים חדשים גורמת לתקיעות במקום, ובטווח הארוך אף לתחושת כישלון שממנה ניסינו להימנע.

  2. התכחשות - התעלמות מהרגש, הקטנת הרגש: ״ההרגשה היא לא כזו רעה״. כתוצאה מאסטרטגיה זו, מתרחשת צבירה של תחושות שליליות כי איננו עושים דבר בנדון. בסופו של יום, התוצאה המתקבלת היא חוויה של הרגש בעוצמה גבוהה הרבה יותר.

  3. טיפוח הרגש - הגברת הרגשות השליליים והתמסרות להם, הפיכתם ל״אות גבורה״: ״…זה קשה??! בוא תשמע מה קרה לי!״ אסטרטגיה זו הופכת אותנו לקורבנות ומנציחה את הקושי ואף מעמיקה אותו. זוהי למעשה הנבואה שמגשימה את עצמה.

  4. עיבוד הרגש ושימוש בו - זוהי הדרך האפקטיבית להתמודד עם רגשותינו. היא מתבססת על הבנה שהרגשות הם מצפן שמסמן לנו את הכיוון. בואו נבין איך להשתמש בו.


כדי שנוכל להשתמש ברגשות, עלינו להבין שכל רגש, ללא יוצא מן הכלל, משרת אותנו.

לכל הרגשות שלנו, נעימים או פחות נעימים, יש תפקיד. כל רגש מספר לנו משהו על מה שקורה בסביבתנו החיצונית והפנימית, ותפקידו להניע אותנו לפעולה.


לא במקרה, רגש באנגלית הוא emotion שילוב בין energy (אנרגיה) ל- motion (תנועה).


רגשות באים להניע את האנרגיה שלנו לכיוון שיש בו הבטחה לאיכות חיים טובה יותר.

הרגשות הפחות נעימים מאותתים לנו לשנות את דרכי החשיבה שלנו, את תפיסותיו, את צורת התקשורת והפעולה שלנו.

כדי להתמודד עם רגשותינו הפחות נעימים בצורה אפקטיבית, עלינו:

  • לזהות את הרגש ולתת לו שם - חשוב לשהות ברגש ולתת לו מקום. נשאל את עצמנו: ״מה אני מרגיש עכשיו?״ האם זהו כעס, או אולי זה תסכול? עלינו לדייק מהו הרגש אותו אנו חווים ולאפשר לעצמנו לבטא אותו, בין אם בבכי או בכל ביטוי רגשי אחר, שאינו פוגע באחרים. עצם הביטוי פורק את העומס הרגשי ומאפשר להתקדם לשלב הבא:

  • להבין את המסר של הרגש - אם הרגש הזה היה יכול לדבר מה הוא היה אומר לנו? על מה הוא רוצה שנשים לב? אם אנו חשים כעס, יכול להיות שהמסר של הרגש הוא שאנחנו לא מציבים את גבולותינו כראוי, או שאולי אחד הערכים החשובים לנו הופר. לאחר שהבנו את המסר, אנו צריכים:

  • לזהות את הפעולה המתבקשת - ברגע שזיהינו את הרגש והבנו מה הוא בא לאותת לנו, עלינו לנקוט פעולה בהתאם. אם חווינו בדידות, והבנו שהרגש אותת לנו שאנחנו לא מספיק בקשר עם אחרים - הפעולה המתבקשת היא להושיט יד וליצור קשר. אשמה למשל, מפנה את תשומת ליבנו לכך שהפרנו ערך או אמת מידה החשובים לנו, ועלינו להכיר בכך ולפעול לתיקון המצב.

אז בפעם הבאה שהרגשות הפחות נעימים מופיעים, בואו נוקיר אותם על כך שהם באים לדייק אותנו ואת דרכי ההתנהלות שלנו, ניתן להם מקום, ונבין מה הם באו להגיד לנו. והכי חשוב - ננקוט פעולה שתגשר על הפער בין הצרכים החשובים שלנו לבין המימוש שלהם במציאות.

15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

©2022 by יעל גוסיס. Proudly created with Wix.com

bottom of page